Att Christoffer Columbus var den första europé som smakade på en ananas och att det var hans förtjänst att frukten spreds till Europa står att läsa hos Wikipedia. Väl i Europa kom denna taggiga frukt att bli mycket eftertraktad och den var då så statusfylld att en av Englands kungar, Charles II, lät sig avbildas tillsammans med en ananas.

Festmat

Med tiden kom ananasen att symbolisera gästfrihet och rikedom. Tursamt nog kunde man hyra en ananas som dekoration till sina bjudningar om man inte hade råd att köpa en. Det var ett smart sätt att hålla skenet uppe samtidigt som man undvek att krossa sin egen ekonomi. Gästerna genomskådade dock detta då de med lätthet kunde räkna ut att de var hos en mycket rik familj om de faktiskt erbjöds att äta frukten.

Andra vågen

En liknande hysteri tycks ha drabbat denna tidsepok. Det finns visserligen ”de som menar att ananasen nu måste gömmas bakom en skämskudde” (http://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/15-prylar-du-maste-sluta-inreda-med/) men det hindrar inte inredningsbutiker och bloggar från att svämma över av ananasbilder. Tavlor, lampor och askar är några av de prylar som har utsmyckats med den exotiska frukten. Det verkar som att svenskarna har hamnat i en andra vågens ananasdyrkan!

city-store